Naar aanleiding van het overleg m.b.t. de snelheidsmeting in Stadstuin, uitgevoerd in november 2014, heeft een overleg plaatsgevonden op 27 mei 2015. Hieronder kunt u het verslag van dit overleg lezen.
Definitief verslag Overleg snelheidsmeting Stadstuin - 27 mei 2015
Aanwezig
Verslag
Opening en voorstellen
Bas Kemper opent de vergadering en heet de aanwezigen welkom. Iedereen stelt zich kort voor.
Erwin Hermsen meldt dat er 5 verkeerskundigen bij de gemeente Amersfoort werken, waarbij onderling afgestemd wordt om voor de gehele stad een uniform beleid toe te passen zodat er geen verschillen ontstaan tussen de wijken.
Doel van de bijeenkomst
Doel van deze bijeenkomst is om een toelichting te geven over de uitgevoerde snelheidsmeting die door een onafhankelijk bureau is uitgevoerd in november 2014 in Stadstuin. In de Vergadering van Deelgenoten van 18 februari jl. is toegezegd dat een verkeerskundige van de gemeente Amersfoort de uitkomsten van de snelheidsmeting zou toelichten. In die Vergadering van Deelgenoten is aangegeven dat de stichting Stadstuin zich voortaan zal concentreren op haar core business, namelijk het onderhoud en beheer van het mandelige groen. Verkeersgerelateerde zaken zullen derhalve niet meer door de stichting worden uitgevoerd of behandeld, maar deze moeten (door individuele bewoners of eventueel via de Vergadering van Deelgenoten) bij de gemeente Amersfoort (eigenaar van de wegen) gemeld worden.
Voor deze bijeenkomst is aan de deelnemers gevraagd of zij eventuele vragen van te voren al wilden insturen, de vragen en antwoorden zijn in de bijlage na te lezen.
Bespreking snelheidsmeting
Erwin Hermsen deelt mee dat hij tevens een andere rapportage (van de metingen) zal opvragen, de huidige rapportage is een standaard (gemiddelden) rapportage per tijdvak. Met de andere uitgebreidere rapportage wordt alleen de snelheidsmeting van een meetmoment meegenomen, voordat de snelheidsdisplay te zien is vanuit de auto.
Uit de praktijk blijkt dat zodra de display zichtbaar is, de bestuurder daardoor beïnvloed wordt en dat is voor dit soort metingen niet wenselijk.
Voor de bijeenkomst heeft Erwin Hermsen een rondje gereden door Stadstuin. De 9 drempels die er nu liggen, in combinatie met de hoeveelheid bochten en hoge stoepranden, is vrij veel.
Bewoners van de Zalm valt het op dat de bezoekers van de schietvereniging wel erg hard rijden in de wijk, zeker ook als zij van het parkeerdek afkomen. Daarnaast wordt de opmerking gemaakt dat het vaak vrouwelijke bestuurders zijn, zelfs met kinderzitjes op de achterbank, die op de Zalm te hard rijden. Vaak zijn deze bestuurders op weg naar de BSO. De vraag daarbij is of het mogelijk is om deze gebruikers van de BSO (want het gaat vaak om ouders die alleen maar hun kinderen komen halen of brengen) te laten parkeren aan de Kiss & Ride aan de andere kant van de Steur. Dit scheelt ook veel verkeersdruk in Stadstuin. Norbert Sidler zegt toe dit te bespreken met de leiding van de BSO.
De gemeten snelheid en overschrijdingen zijn vergelijkbaar met soortgelijke situaties in andere wijken.
Maatregelen
Erwin Hermsen is van mening dat het aanleggen van nieuwe drempels geen oplossing is. De oplossing ligt meer op het vlak van aanpassing van het rijgedrag. Een optie is om meer bestuurders hierop aan te spreken, al dan niet via de Vergadering van Deelgenoten.
Op verzoek van enkele aanwezige bewoners zal Erwin Hermsen intern bespreken of het mogelijk is om een proef uit te voeren door ‘obstakels’ op de weg aan te brengen. Deze worden aan de zijkant van de weg geplaatst, waardoor auto’s tussen de obstakels door moeten rijden (slingeren), zodat de snelheid afneemt. Dit zou, volgens de aanwezigen, zeer wenselijk zijn op de Zalm vanwege het verkeer naar de schietvereniging, Koninkrijkszaal en de BSO. Geopperd wordt om gebruik te maken van witte bakken, die beschilderd worden door kinderen uit de buurt. Deze zijn onderhoudsarm en zien er leuk uit.
[naschrift: In een overleg met Handhaving, Politie, Beheer en Verkeer, heeft Erwin Hermsen het verzoek van de bewoners (van de Zalm) ingebracht en besproken. Dit heeft geresulteerd in een negatief advies om de betonnen poefen aan te brengen. De belangrijkste reden hierbij is de verkeersveiligheid. De poefen kunnen ernstig letsel toebrengen aan fietsers en auto’s beschadigen. Daarnaast kwam er uit het advies, dat gezien het aantal autobewegingen de kans niet groot is dat veel auto's elkaar hier tegelijkertijd passeren en dus het nut van de poef om de snelheid eruit te halen ook werkelijk wordt gehaald.
Wat nog wel een optie kan zijn, is om als (een groep van) bewoners van Stadstuin mee te doen aan een buurtactie van Veilig Verkeer Nederland (https://vvn.nl/wat-we-doen/met-bewonersgroepen/buurtactie-veilig-verkeer). Dit zal echter geen actie van de stichting Stadstuin zijn. (brochure van de website van VVN).]
Daarnaast is Erwin Hermsen van mening dat het zeker zinvol is om de politie te verzoeken om snelheidscontroles (laserguns) uit te voeren. Dit is een verzoek dat aan de politie gericht moet worden, want de gemeente heeft over de werkzaamheden van de politie niets te zeggen.
Een vraag om de Forel in het midden af te sluiten, is niet haalbaar, omdat de wijk altijd 2 uitgangen moet hebben i.v.m. calamiteiten. Ook de mogelijkheid om een extra aansluiting op de Zeldertse Poort of Bunschoterstraat te maken is geen reële optie i.v.m. de kosten.
Parkeeroverlast
Ondanks dat dit onderwerp niets te maken heeft met het onderwerp van de bijeenkomst (de snelheidsmeting) worden er over dit onderwerp enkele vragen gesteld. Er is veel extra parkeerdruk door de bezoekers van zowel de schietvereniging als de Koninkrijkszaal. Er wordt aangegeven dat de bezoekers van de schietvereniging meer hun eigen parkeerdek zouden moeten gebruiken. Er wordt gevraagd of het mogelijk is om ook de bezoekers van de Koninkrijkzaal op het parkeerdek te laten parkeren (als er geen activiteiten van de schietvereniging zijn). Norbert Sidler zal dit bij de betreffende bestuurders in de stichting Stadstuin aankaarten.
Gevraagd wordt of het mogelijk is om met (witte) belijning parkeervakken te markeren. Tijdens de discussie blijkt dat sommige aanwezigen dit geen goed idee vinden, want het past niet bij de uitstraling van Stadstuin.
Rondvraag en Sluiting
Bas Kemper bedankt de aanwezigen en sluit de bijeenkomst.
Definitief verslag Overleg snelheidsmeting Stadstuin - 27 mei 2015
Aanwezig
- Bewoners Stadstuin: 2 bewoners van Forel, 5 bewoners van Zalm, 1 bewoner van Karper.
- Gemeente Amersfoort: dhr. Erwin Hermsen.
- Bestuur Stadstuin: dhr. Norbert Sidler, dhr. Johan Kole.
- Solutions MKB: dhr. Bas Kemper (notulen).
Verslag
Opening en voorstellen
Bas Kemper opent de vergadering en heet de aanwezigen welkom. Iedereen stelt zich kort voor.
Erwin Hermsen meldt dat er 5 verkeerskundigen bij de gemeente Amersfoort werken, waarbij onderling afgestemd wordt om voor de gehele stad een uniform beleid toe te passen zodat er geen verschillen ontstaan tussen de wijken.
Doel van de bijeenkomst
Doel van deze bijeenkomst is om een toelichting te geven over de uitgevoerde snelheidsmeting die door een onafhankelijk bureau is uitgevoerd in november 2014 in Stadstuin. In de Vergadering van Deelgenoten van 18 februari jl. is toegezegd dat een verkeerskundige van de gemeente Amersfoort de uitkomsten van de snelheidsmeting zou toelichten. In die Vergadering van Deelgenoten is aangegeven dat de stichting Stadstuin zich voortaan zal concentreren op haar core business, namelijk het onderhoud en beheer van het mandelige groen. Verkeersgerelateerde zaken zullen derhalve niet meer door de stichting worden uitgevoerd of behandeld, maar deze moeten (door individuele bewoners of eventueel via de Vergadering van Deelgenoten) bij de gemeente Amersfoort (eigenaar van de wegen) gemeld worden.
Voor deze bijeenkomst is aan de deelnemers gevraagd of zij eventuele vragen van te voren al wilden insturen, de vragen en antwoorden zijn in de bijlage na te lezen.
Bespreking snelheidsmeting
Erwin Hermsen deelt mee dat hij tevens een andere rapportage (van de metingen) zal opvragen, de huidige rapportage is een standaard (gemiddelden) rapportage per tijdvak. Met de andere uitgebreidere rapportage wordt alleen de snelheidsmeting van een meetmoment meegenomen, voordat de snelheidsdisplay te zien is vanuit de auto.
Uit de praktijk blijkt dat zodra de display zichtbaar is, de bestuurder daardoor beïnvloed wordt en dat is voor dit soort metingen niet wenselijk.
Voor de bijeenkomst heeft Erwin Hermsen een rondje gereden door Stadstuin. De 9 drempels die er nu liggen, in combinatie met de hoeveelheid bochten en hoge stoepranden, is vrij veel.
Bewoners van de Zalm valt het op dat de bezoekers van de schietvereniging wel erg hard rijden in de wijk, zeker ook als zij van het parkeerdek afkomen. Daarnaast wordt de opmerking gemaakt dat het vaak vrouwelijke bestuurders zijn, zelfs met kinderzitjes op de achterbank, die op de Zalm te hard rijden. Vaak zijn deze bestuurders op weg naar de BSO. De vraag daarbij is of het mogelijk is om deze gebruikers van de BSO (want het gaat vaak om ouders die alleen maar hun kinderen komen halen of brengen) te laten parkeren aan de Kiss & Ride aan de andere kant van de Steur. Dit scheelt ook veel verkeersdruk in Stadstuin. Norbert Sidler zegt toe dit te bespreken met de leiding van de BSO.
De gemeten snelheid en overschrijdingen zijn vergelijkbaar met soortgelijke situaties in andere wijken.
Maatregelen
Erwin Hermsen is van mening dat het aanleggen van nieuwe drempels geen oplossing is. De oplossing ligt meer op het vlak van aanpassing van het rijgedrag. Een optie is om meer bestuurders hierop aan te spreken, al dan niet via de Vergadering van Deelgenoten.
Op verzoek van enkele aanwezige bewoners zal Erwin Hermsen intern bespreken of het mogelijk is om een proef uit te voeren door ‘obstakels’ op de weg aan te brengen. Deze worden aan de zijkant van de weg geplaatst, waardoor auto’s tussen de obstakels door moeten rijden (slingeren), zodat de snelheid afneemt. Dit zou, volgens de aanwezigen, zeer wenselijk zijn op de Zalm vanwege het verkeer naar de schietvereniging, Koninkrijkszaal en de BSO. Geopperd wordt om gebruik te maken van witte bakken, die beschilderd worden door kinderen uit de buurt. Deze zijn onderhoudsarm en zien er leuk uit.
[naschrift: In een overleg met Handhaving, Politie, Beheer en Verkeer, heeft Erwin Hermsen het verzoek van de bewoners (van de Zalm) ingebracht en besproken. Dit heeft geresulteerd in een negatief advies om de betonnen poefen aan te brengen. De belangrijkste reden hierbij is de verkeersveiligheid. De poefen kunnen ernstig letsel toebrengen aan fietsers en auto’s beschadigen. Daarnaast kwam er uit het advies, dat gezien het aantal autobewegingen de kans niet groot is dat veel auto's elkaar hier tegelijkertijd passeren en dus het nut van de poef om de snelheid eruit te halen ook werkelijk wordt gehaald.
Wat nog wel een optie kan zijn, is om als (een groep van) bewoners van Stadstuin mee te doen aan een buurtactie van Veilig Verkeer Nederland (https://vvn.nl/wat-we-doen/met-bewonersgroepen/buurtactie-veilig-verkeer). Dit zal echter geen actie van de stichting Stadstuin zijn. (brochure van de website van VVN).]
Daarnaast is Erwin Hermsen van mening dat het zeker zinvol is om de politie te verzoeken om snelheidscontroles (laserguns) uit te voeren. Dit is een verzoek dat aan de politie gericht moet worden, want de gemeente heeft over de werkzaamheden van de politie niets te zeggen.
Een vraag om de Forel in het midden af te sluiten, is niet haalbaar, omdat de wijk altijd 2 uitgangen moet hebben i.v.m. calamiteiten. Ook de mogelijkheid om een extra aansluiting op de Zeldertse Poort of Bunschoterstraat te maken is geen reële optie i.v.m. de kosten.
Parkeeroverlast
Ondanks dat dit onderwerp niets te maken heeft met het onderwerp van de bijeenkomst (de snelheidsmeting) worden er over dit onderwerp enkele vragen gesteld. Er is veel extra parkeerdruk door de bezoekers van zowel de schietvereniging als de Koninkrijkszaal. Er wordt aangegeven dat de bezoekers van de schietvereniging meer hun eigen parkeerdek zouden moeten gebruiken. Er wordt gevraagd of het mogelijk is om ook de bezoekers van de Koninkrijkzaal op het parkeerdek te laten parkeren (als er geen activiteiten van de schietvereniging zijn). Norbert Sidler zal dit bij de betreffende bestuurders in de stichting Stadstuin aankaarten.
Gevraagd wordt of het mogelijk is om met (witte) belijning parkeervakken te markeren. Tijdens de discussie blijkt dat sommige aanwezigen dit geen goed idee vinden, want het past niet bij de uitstraling van Stadstuin.
Rondvraag en Sluiting
Bas Kemper bedankt de aanwezigen en sluit de bijeenkomst.