Het moet toch een kleine moeite zijn om rekening met elkaar te houden, laten we dit vanaf nu doen en de Stadstuin veilig en gezellig houden!te bewerken.
De voetpaden in Stadstuin worden gebruikt door voetgangers, maar ook soms door fietsers en brom- of snorfietsers. Dit leidt soms tot irritatie van met name voetgangers.
Strikt genomen zijn de voetpaden alleen bedoeld voor voetgangers, maar als deze gebruikt worden door fietsers etc. lijkt begrip en respect voor de voetgangers soms niet aanwezig. Daarom wil het bestuur alle gebruikers van de voetpaden verzoeken om rekening met elkaar te houden, zodat iedereen veilig en ongestoord gebruik kan maken van deze paden. Het moet toch een kleine moeite zijn om rekening met elkaar te houden, laten we dit vanaf nu doen en de Stadstuin veilig en gezellig houden!te bewerken. In de periode van 20 december 2013 tot en met 5 januari 2014 zullen de prullenbakken in Stadstuin worden afgesloten en een aantal prullenbakken zullen worden verwijderd.
Dit wordt gedaan uit voorzorg om schade door vuurwerk te voorkomen. Op 6 januari 2014 zullen de prullenbakken weer worden teruggeplaatst en de afsluiting op de overige prullenbakken zal worden verwijderd. De feestelijke opening van de kerstboom in het speeltuintje aan de Baars/Brasem/Forel is gisteren ondanks de kou gezellig verlopen. Onder het genot van chocolademelk of glühwein werd onder belangstelling van bewoners de kerstboom 'geplant' en versierd. Begin januari 2014 zal de kerstboom weer worden verwijderd. De kerstboom werd gratis ter beschikking gesteld door de hovenier van Stadstuin, hoveniersbedrijf 't Hofland. In de vergadering van het Algemeen Bestuur d.d. 27 november jl., van de evaluatie van snelheidsremmende maatregelen (drempels) - d.m.v. een online enquête die tot 24 september jl. door bewoners van Stadstuin ingevuld kon worden, is het onderstaande besproken en besloten. · In de Vergadering van Deelgenoten d.d. 26 juni jl. is het agendapunt Verkeer besproken (zie notulen). Daarin is aangegeven dat d.m.v. een enquête bewoners konden aangeven op welke locaties eventueel drempels aangelegd zouden kunnen worden en tevens of bewoners hiermee akkoord gingen. In die vergadering (en de notulen) is ook duidelijk naar voren gebracht en besproken dat er vele voor- en tegenstanders zijn van (extra) drempels. · De enquête van november 2013 betrof een evaluatie van de huidige verkeersdrempels (aangelegd in 2011) en een inventarisatie van de eventuele behoefte aan extra snelheidsremmende maatregelen (drempels) en als er een behoefte zou zijn naar het draagvlak voor een eventuele aanleg daarvan. Er werd concreet gevraagd naar de mening van bewoners, en als zij van mening waren dat er extra snelheidsremmende maatregelen nodig zijn, dan kon men aangegeven op welke locaties zij deze dan wenselijk achten. · Om van een fundamenteel draagvlak voor of tegen extra drempels te kunnen spreken, heeft het bestuur besloten om een 'kiesdrempel' te hanteren van 60% van de respondenten. · Aangezien de volledig schriftelijke enquête m.b.t. de nieuwe speelvoorzieningen van juni 2012 slechts een beperkte respons opleverde, heeft het bestuur besloten om deze enquête m.b.t. de drempels volledig digitaal te doen. Daarmee kon beoordeeld worden of er een significant verschil is tussen de uitkomst van beide vormen. · De enquête (drempels) van november 2013 is gepubliceerd en aangekondigd via de website van Stadstuin en via het officiële Twitter kanaal. Daarnaast heeft het secretariaat alle bekende e-mailadressen (van deelnemers aan de VvD vergadering, voorzitters/secretarissen van VvE's en bewoners die eerder per e-mail contact zochten met het secretariaat) een e-mail gestuurd over de enquête. In de bewuste e-mail stond een oproep om zoveel mogelijk buren, vrienden etc. uit Stadstuin te attenderen op de enquête. Het totaal aantal e-mail adressen bestond overigens uit veel meer dan door een aantal bewoners gesuggereerde 25 stuks, die aanname was dan ook onjuist. · Uiteindelijk hebben 162 respondenten de online enquête ingevuld. Dit is uiteindelijk een beter resultaat dan de eerder genoemde speelvoorzieningenquête van juni 2012, die maar 141 reacties opleverde. · Op de belangrijke vraag of de respondenten een uitbreiding van het aantal snelheidsremmende maatregelen (drempels) nodig vinden, zijn de meningen verdeeld en schommelt dit rond de 50%. Het rondbrengen van een pamflet (in een gedeelte van de wijk) door tegenstanders van meer snelheidsremmende maatregelen en het openen van de website www.tuinkruit.nl heeft weliswaar voor extra ingevulde enquêtes gezorgd, maar veranderde vrijwel niets aan de uitkomst. Die bleef schommelen rond de 50% voor of tegen de aanleg van nieuwe drempels. · Aangezien door de ca. 50% uitkomst de kiesdrempel van 60% van de respondenten bij lange na niet gehaald is, is het niet mogelijk voor het bestuur om hier conclusies aan te verbinden. · Het bestuur heeft derhalve besloten - gezien de hoeveelheid van de reacties en emoties - om zich in samenwerking met de werkgroep Verkeer de komende tijd te beraden over dit onderwerp. De - door een gedeelte van de bewoners - ervaren snelheid van auto's en daarmee het gevaar voor o.a. kinderen dat dit oplevert, is een onderwerp dat de gemoederen in Stadstuin bezig houdt en waarover het bestuur klachten blijft ontvangen. · Zodra het bestuur besloten heeft of- en wat de vervolgstappen m.b.t. het onderwerp verkeersveiligheid (snelheid) in Stadstuin zullen worden, zal dit in elk geval via de officiële website (http://www.onzestadstuin.nl) gecommuniceerd worden. Naar aanleiding van de brief, waarin het voornemen van HOR (Handhaving Openbare Ruimte) van de gemeente Amersfoort om een handhavingstraject te starten m.b.t. het foutparkeren op de Forel, zoals aangekondigd door HOR tijdens de Vergadering van Deelgenoten d.d. 26 juni 2013, is door een gedeelte van de bewoners van de Forel gereageerd richting het bestuur van stichting Stadstuin.
Deze bewoners hebben aangegeven dat zij het om meerdere redenen niet eens zijn dat het huidige gedoogbeleid gestopt wordt. Hiervoor hebben zij meerdere redenen aangevoerd. Daarnaast hebben de bewoners ook alternatieve oplossingen aangedragen om tot een oplossing te komen. Het bestuur van de stichting Stadstuin heeft een bewonersdelegatie uitgenodigd om hun stand-punten uiteen te komen zetten op de vergadering van het Algemeen Bestuur van 27 november jl. Naar aanleiding hiervan is afgesproken dat het bestuur een verzoek zou doen aan HOR om het voorgenomen handhavingstraject op te schorten, in afwachting van een advies dat de werkgroep Verkeer en de bewonerscommissie zullen maken om het probleem van de overlast door foutparkeren op te lossen. Met dit advies zal het bestuur van de stichting Stadstuin in overleg treden met HOR om tot een overeenstemming van de aanpak te komen. De verwachting is dat HOR zal instemmen met een opschorting van het handhavingstraject en zal er dus tot nader order geen verandering komen in de huidige parkeerhandhaving op de Forel. |
AuteurParkmanager Archief
Oktober 2024
Categorie
Alles
|